De foto's van Smitlap

Met ontzettend veel dank aan Jaan Beuckels !!!

Smitlap met taart en pannenkoeken

De herfst is in het land. De herfstvakantie nadert en daarmee ook ons bal met SMITLAP. Gezien en goedgekeurd in Belsele vorig jaar en bij ons te gast op zondag 27 oktober van twee tot zes. Een hele gezellige zondagnamiddag met dans en muziek en appeltaart en pannenkoeken. Alles lekker vers door ons gemaakt voor jullie! Welkom!

Volgende bals

Op 13 december dansen we met Hot Griselda.

In 2020 dansen we op 15 februari, 28 maart en 15 mei de lente en de zomer in.

We lichten nu al een tipje van de sluier op voor zaterdag 28 maart:

om 14u: stage werelddansen met Veerle Versavel

om 20u: bal met Jowan Merckx en duO Praet-Masure

Smitlap praktisch

Wanneer: zondag 27 oktober van 14.00 tot 18.00

Waar: in onze gekende zaal Rustenhove, Vrijheidstraat 1 in Assebroek, Brugge

Prijs: 7 euro, kinderen onder 12 gratis

Er is geen initiatie maar Smitlap brengt veel dansen uit La Flandre en die leggen ze zelf uit en dat zijn hele toffe dansen die iedereen kan meedansen.

Taarten vers uit de oven: 2 euro

Tijdens de pauze: pannenkoeken vers uit de pan: 2 euro.

oldafolk brugge Smitlap

Wie zijn die Smitlappen?

Smitlap is vooral in het noorden van Frankrijk bekend voor zijn folkbals en de organisatie van Cassel Cornemuses. Sinds 1983 vormen Dominique Ledoux, Marie Heuguebart, Laurent Mieze en Patrice Heuguebart Smitlap. Tot voor kort hoorde daar ook François bij maar die is helaas met Pinksteren overleden, vlak voor ze een bal zouden spelen.

Een folkbal met Smitlap dat is vier uur lang muziek en dans op traditionele muziek met af en toe wilde ritmes. Hun tip: doe luchtige kleren aan en breng een sponsen handdoekje mee om in je nek te leggen en een paar verse T-shirts.

Ik zou deze tips ter harte nemen want die gasten zijn onvermoeibaar, die blijven gaan. Daarom voorzien wij een lekkere pauze ergens in het midden van de namiddag met zelf gebakken taart en verse pannenkoeken om toch even stoom af te blazen ( en van tenue te wisselen!)

Hun repertoire is zeer divers. Ze spelen dansen uit Frankrijk, heel veel dansen uit La Flandre die ze ook uitleggen zodat iedereen kan meedoen. Ze wisselen koppeldansen en collectieve dansen af, voor elk wat wils dus.

Dominique speelt diatonische accordeon, viool en bodhran. Marie speelt draailier en nyckelharpa ( mooi, mooi ), Laurent speelt doedelzak en Patrice speelt chromatische accordeon en soms doedelzak. En alsof dat nog niet genoeg is, zingen ze er ook nog bij. En natuurlijk spelen ze allemaal ook nog in andere groepen.

Een voorproefje kan je hier beluisteren. Kriebelt het al?

Heel graag tot op zondag 27 oktober

groeten van Veerle, Patrick, Jasper, Julie en Veerle