GEEN BAL OP 14 SEPTEMBER

Beste dansers

Tot onze grote spijt moeten we het bal van zaterdag 14 september aflassen.

Dat is nog nooit eerder gebeurd en we vinden het doodjammer want onze dansschoenen waren al gepoetst en de vrijwilligers stonden te trappelen om in gang te schieten.

Maar de zaalverantwoordelijke liet ons weten dat er een probleem is met het plafond in de zaal en dat het niet veilig is. Er wordt aan gewerkt maar tegen zaterdag komt het niet in orde.

Vertel dit asjeblieft door aan dansvrienden en -vriendinnen want we willen vermijden dat er zaterdag mensen aan een gesloten deur staan.

We kunnen hier echt niets aan doen en het is te laat om een andere zaal te vinden. Voor Jowan Merckx en DuO Praet Masure proberen we een andere datum te vinden in het vooorjaar van 2020.

Alvast heel graag tot zondag 27 oktober met Smitlap en nogmaals onze excuses.

Patrick, Veerle, Jasper, Julie en Leen

en verder ...

ZONDAG 27 oktober van 14u tot 17.30 met Smitlap

VRIJDAG 13 december om 20u met Hot Griselda

zaterdag 14 september

We starten ons dansant najaar met een dubbel bal. Geen initiatie deze keer maar twee groepen op ZATERDAGavond 14 september.

Om 20u speelt Jowan Merckx ten dans. Wannes Van De Velde zong vroeger: "ne zanger is een groep". Met Jowan kunnen we dat veranderen naar: "ne fluitist is ne groep." Jowan is bekend van de groep AmoRRoma maar voor ons speelt hij helemaal alleen de mooiste en zoetste balmuziek op alleen maar blokfluiten, in alle soorten en maten, sopraan, alt, tenor, bas ... Denk je bij blokfluit nog altijd aan kindjes in de lagere school die verplichte deuntjes spelen op een sopraan blokfluitje? Laat die gedachte maar varen ... Jowan maakte de blokfluit helemaal folkhip.

Om 22u ruimt Jowan plaats voor Bart Praet en Philip Masure. Dit DuO bracht onlangs een eerste cd uit en deze rasmuzikanten staan te popelen om bij ons in Brugge te komen spelen.  Bart speelt Ierse fluit en uilleann doedelzak, Philip begeleidt hem voortreffelijk op gitaar.

oldafolk brugge jowan merckx oldafolk brugge DuO Praet

datum: zaterdag 14 september 2019

uur: ons bal start om 20u. Er is GEEN initiatie.

20u: bal met Jowan Merckx. 22u: bal met DuO Praet Masure.

plaatszaal Rustenhove, Vrijheidsstraat 1, 8310 Assebroek-Brugge. Kwartiertje wandelen vanaf station Brugge.

prijs: 7 euro

En omdat muziek meer zegt dan woorden, kan je hier naar een voorproefje van Jowans muziek luisteren en hier naar een melodie van duo Praet - Masure.

foto's van het vorige bal

In mei dansten we de zomer in met Suskewiet. Jaan nam foto's en die kan je hier bekijken. Genieten maar en dankjewel hoor Jaan.

Jowan Merckx

oldafolk brugge jowan merckx

Jowan Merckx heeft als autodidact de blokfluit en de doedelzak leren spelen. Op latere leeftijd studeerde hij blokfluit aan het Lemmensinstituut te Leuven en behaalde zijn diploma in 1996. In het jaar 2000 heeft hij de folkgroep Amorroma opgericht. Met deze groep heeft hij concerten gegeven op festivals, folkbals en scholen. Hij heeft samengewerkt met folk-en wereldmuziekgroepen als Wannes van de Velde, Ialma, Laïs en Naragonia. Ook is hij muzikant geweest bij muziektheaterproducties 't Muziek Lod en Les Ballets C de la B. Hij is tegenwoordig muzikant bij oude muziek ensemble Zefiro Torna en Capilla Flamenca.

DuO Praet

De naam DuO verwijst niet alleen naar het aantal muzikanten, DuO slaat ook op de oorsprong van de muziek zelf: traditionele melodieën aan de ene kant, en nieuwe, eigen composities aan de andere kant.

Het traditionele gedeelte is afkomstig uit Galicië en Ierland, deuntjes die in het geheugen blijven hangen zijn bij Bart Praetsinds zijn jeugdjaren. De eigen composities zijn geïnspireerd op de traditionele muziek uit heel Europa, verwerkt met zachte invloeden uit andere genres.

DuO is dus een muzikale reis doorheen Europa, gebracht op een eigen, unieke manier door Bart op Ierse fluit en Philip Masure op gitaar.

De combinatie van de blaas- en snaarinstrumenten geeft een authentieke toets aan elk van de gebrachte nummers.

oldafolk brugge DuO Praet